O podwyżce ceny LPG

Wrześniowa informacja na temat podwyżki cła na gaz LPG przeraziła zarówno użytkowników aut zasilanych LPG, jak i wszystkich przedsiębiorców powiązanych z branżą LPG. Przypomnijmy, iż wówczas średnia cena gazu za litr wynosiła 2,72 zł. Podwyżki te miały wejść w życie już w październiku. Aktualnie mamy połowę miesiąca, średnia cena za litr gazu wynosi niezmiennie 2,72 zł (źródło: moto.money.pl).

 

Wysokość zapowiadanej podwyżki oscylowała w granicach 30-40 groszy na litrze. Stałby się tak wtedy, gdy całość cła opłacałby eksporter. Jeśli cło zostanie podzielone pomiędzy eksportera i importera to spotkamy się z podwyżką w wysokości ok. 15 groszy. Spodziewać sie także możemy wyższej ceny na benzynę jak i olej napędowy. Relatywność ceny gazu do ceny benzyny pozostanie bez zmian. Zatem śmiało można powiedzieć, że jazda na gazie lpg jak i montaż instalacji gazowych wciąż się będzie opłacał. Po raz kolejny widzimy też, że nie należy przejmować się informacjami na temat drastycznych podwyżek ceny gazu. Kilka miesięcy temu także wielu ludzi zapowiadało koniec branży LPG w Polsce z powodu akcyzy na gaz. Ta informacja również przycichła, tak jak przycichnie wiadomość na temat wysokiego cła.

 

Układ zapłonowy i LPG

Nadeszła jesień, a wraz z nią większa wilgotność powietrza i dużo niższe temperatury. Jest to czas, w którym wszelkie, nawet najmniejsze usterki i niedomagania układu zapłonowego dają o sobie znać. Możliwe, że podczas jazdy na benzynie nie zauważymy żadnych problemów. Ale podczas jazdy na gazie lpg z pewnością. I co robimy? Pędzimy do najbliższego serwisu lpg z błaganiem o pomoc. Dlaczego podczas jazdy na benzynie nie zauważamy problemów a podczas jazdy na gazie tak? Ponieważ w układzie zapłonowym przy silnikach zasilanych autogazem generowane są większe napięcia.

Ponadto po przełączeniu na gaz można zauważyć nieregularna pracę silnika, zwłaszcza przy dodatkowym obciążeniu np. po załączeniu ogrzewania. Zamiast w pierwszej kolejności jechać z problemem do serwisu lpg powinniśmy sprawdzić świecie i przewody układu zapłonowego. Gaz lpg spala się dłużej niż benzyna, dlatego elementy komory spalania są narażone na dłuższą pracę w wysokich temperaturach. W samochodach z silnikami zasilanymi benzyną i gazem warto zamontować świecie jednoelektrodowe, dedykowane do samochodów z lpg. Koniecznie należy też przejrzeć przewodu układu zapłonowego. Niestety większość producentów nie podaje stosownych informacji na temat przebiegu, po którym warto byłoby zrobić ich wymianę.

Ponadto w coraz większej ilości aut (głównie nowe samochody) przewody te są zintegrowane z cewką zapłonu lub całą wiązką. Wymiana staje się wówczas kosztowną inwestycją i jeździmy, dokąd możemy bez wymiany. Warto przeprowadzać regularny przegląd tych przewodów, gdyż najbardziej, w pierwszej kolejności zużywa się izolacja, a dopiero potem wnętrze przewodu. Pamiętajmy też, że w instalacjach gazowych I i II generacji powyższe problemy mogą być jak najbardziej powiązane bezpośrednio z praca instalacji gazowej. Może to, np. oznaczać zbyt ubogą mieszankę gazowo – powietrzną. Niemniej jednak, przed rozpoczęciem każdej jesieni należy zajrzeć do układu zapłonowego. Profilaktyczne dbanie
o układ zapłonowy, czyli przegląd świec oraz przewodów wysokiego napięcia pozwoli nam na spokojne, bezawaryjne użytkowanie auta nawet w najtrudniejszych warunkach
atmosferycznych.

 

Oszczędności z LPG, które widać

Wiele słyszy się o tym, że jazda na gazie to synonim oszczędnej jazdy. Jednak nikt nie informuje o realnych wysokościach tych oszczędności, ciężko jest znaleźć konkretne informacje na ten temat. Otóż najlepiej jest przeprowadzić symulację dla naszego własnego auta za pomocą kalkulatora oszczędności paliwa. Jest ich dość sporo w internecie, jeden z nich jest także dostępny na naszej stronie.

Przedstawiamy zatem dość prostą symulację oszczędności wynikających z jazdy na gazie lpg:

Samochód 4-letni, silnik 4 cylindorwy, pojemność 2 litry. W ciągu miesiąca pokonuje 2000 km. Średnie spalanie benzyny wynosi 11 l na sto kilometrów. Spalanie gazu jest o około 15% większe niż spalanie benzyny. Dla przypomnienia, średnia cena litra benzyny wynosi 5,82 zł, zaś cena litra gazu wynosi 2,72 zł. Miesięcznie benzyna przy takich założeniach kosztowałaby nas 1280 zł, zaś gazu na tym samym dystansie spalimy za 688 zł. Miesięczne oszczędności wynoszą 488 zł. Przewidujemy, że pojeździmy tym samochodem przez 2 lata, co daje nam oszczędności na poziomie 11714 zł w ciągu tego okresu. Odliczając koszt nawet najlepszej instalacji gazowej, choćby firmy BRC zostaje nam 9000 w kieszeni. Po tych dwóch latach śmiało możemy zainwestować tą kwotę w zakup nowego auta. I też oczywiście założyć w nim instalację gazową 🙂

Jako przykład posłużyło nam dość typowe auto. A co jeśli podobnych obliczeń dokonamy z użyciem auta o dużej mocy, z dużym silnikiem ? Taki samochód pali zdecydowanie więcej benzyny, nie tylko dzięki większej pojemności, ale także dzięki ponadprzeciętnej mocy.

 

powrót na główną

                              

Zgodnie z (Dz. U. 94 Nr 24 poz. 83, sprost.: Dz.U. 94 Nr 43 poz. 170) „Kopiowanie i rozpowszechnianie całości lub fragmentów tekstu do celów zarobkowych bez zezwolenia autora jest Z A B R O N I O N E i stanowi naruszenie praw autorskich.” Wykorzystanie jakichkolwiek materiałów (zdjęć, kodu HTML, opisów itp.) znajdujących się na tej stronie bez zgody naszej firmy jest zabronione!